Sådan testes Bugatti Chiron

Bugatti har lige offentliggjort at de tre første Bugatti Chiron supersportsvogne har forladt fabrikken i Molsheim i Frankrig, og er på vej til kunder i Europa og Mellemøsten. Det tager ca. fem måneder at bygge en Chiron, og når den er samlet færdigt, så skal de igennem noget af et testprogram inden den lander hos en kunde. Motoren, et 1.500 hestes, 16-cylindret monster, er testet i motorbænk – altså uden for bilen – i otte timer, og herefter den monteres i bilen og kommer på rullefelt for yderligere test. Efter rullefeltet hopper en testkører i bilen, og tager en tur ud på nogle franske bjergveje, for at teste bremser og undervogn. Herefter går turen til lufthavnen i Colmar, hvor bilen bliver testet over 300 kilometer i timen.

Under disse test på almindelige veje er bilen pakket ind i diverse slags folie, så den ikke bliver skrammet. Når alt er fjernet, så ryger bilen til polering, hvor en tekniker bruger ca. to dage på, at få lakken til at spille 100%. Herefter skal hver bil igennem en seks timers gennemgang, så Bugatti er sikker på, at der ikke er den mindste ridse eller skramme. Og det sjove er, at alle på fabrikken – fra sælger til direktør – kigger bilen igennem i lystunnelen, før den får lov til at blive sendt videre til kunden.

Bugatti regner med at bygge ca. 70 biler om året, og Chiron bliver kun bygget i 500 eksemplarer, så de er færdige en gang i 2024.